קניתם פיזית מוצר בחנות או ברשת שיווק? ברוב המקרים ניתן להתחרט, להחזיר את המוצר ולקבל את הכסף שלכם בחזרה. חשוב לדעת איך ומתי מותר להחזיר מוצר, איך מקבלים כסף חזרה ועוד.
רוצים לדעת? הנה כל המידע.
ביטול עסקה – מה ולמה?
חוקי הצרכנות בישראל מאפשרים לבטל עסקה ולהחזיר מוצרים בתנאים מסויימים כמו למשל מרמה, טעות, ניצול מצוקה ועוד – מדובר על מקרים בהם יש אכן בעיה בעת המכירה או ביצע העסקה.
עם זאת, לפעמים הצרכן פשוט רוצה להחזיר את המוצר כי הוא התחרט על העסקה. למשל הוא קנה בטעות מוצר שלא רוצה להשתמש בו או שהמוצר כבר אינו נחוץ יותר.
התקנות הנלוות לחוק הצרכנות מאפשרים לנו כצרכנים להחזיר את רוב המוצרים (חוץ מכמה מוצרים) אם לא נעשה בהם שימוש ואם הם לא נפגמו. החזרת מוצר באריזה מקורית יכולה להיות סימן שהצרכן לא השתמש במוצר.
כדי להחזיר את המוצר, חשוב לדעת האם הוא נמצא ברשימת המוצרים שכן מותר להחזיר או לא. בנוסף, יש מוצרים שמותר להחזיר אותם תוך זמן מסויים וקצר בלבד.
מהם התנאים לביטול עסקה?
כדי לבטל עסקה, צריך לוודא כמה דברים:
- המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש.
- הצרכן הוא אדם פרטי שקנה למטרות אישיות או משפחתיות.
- המוצר עולה לפחות 50 ₪, אך לא פחות.
- המוצר הוחזר תוך תקופת הזמן המקסימלית.
רשימת מוצרים שמותר להחזיר ולבטל עסקה
הנה טבלה של מוצרים שכן אפשר להחזיר, כולל תנאים להחזרתם:
מוצרים | תנאים לביטול עסקה |
---|---|
ריהוט, מוצרים לבית ולגן, מכשירי חשמל וציוד קצה, מתקני מים, שעונים, מוצרים ארוזים שלא נפתחו, מוצרים שהוזמנו אך לא סופקו והם לא לפי דרישות מיוחדות. | תוך 14 ימים מהרגע שקיבל הצרכן. חיבור לחשמל או למים – משמעו נעשה שימוש. |
בגדים ונעליים | תוך 2 ימים מיום הקניה (ללא חישוב ימי מנוחה). רק אם לא הוסרה תווית מחיר אם הייתה |
שירותי בילוי, הארחה ונופש, חוגים וקורסים (אך לא פסיכומטרי) | תוך 14 ימים ביצוע העסקה, כשהביטול 14 ימים לפני מועד קבלת שירות (ללא חישוב ימי מנוחה) |
שירותי אסתטיקה ויופי, תקשורת (טלפון, סלולר, אינטרנט, טלוויזיה), מועדון צרכנות / כושר ובריאות / הכרויות, מינוי הגרלות והימורים | תוך 14 ימים ביצוע העסקה |
מוצרים ושירותים שנמכרים בתערוכה | תוך 14 יום מביצוע עסקת שירות או קבלת המוצר |
רכב חדש | תוך 14 יום מעשיית עסקה, רק אם הרכב לא נרשם על שם הצרכן |
תכשיטים | תוך 2 ימים לאחר הקניה, ללא חישוב ימי מנוחה. בתנאי שמחיר התכשיט עד 3 אלף שקל |
איך לבטל עסקה?
אם המוצר הוא מהטבלה לעיל, אפשר להחזיר אותו ישירות אל בית העסק או כל סניף אחר שלו (אם זה לא זכיין). כדי להחזיר צריך להציג אסמכתא כלשהי על רכישה כמו קבלה, פתק החלפה, או אישור אחר כמו מחברת אשראי למשל על ביצוע עסקה.
בית העסק חייב להחזיר לצרכן את הכסף באותה צורה כמו שהוא שילם או בצורה הכי קרובה, וזאת לכל היותר תוך 5 ימים. החזר מבוצע כך, אם אמצעי התשלום הוא:
- מזומן, צ'ק מזומן שנפרע או אשראי שזוכה – העסק צריך להחזיר מזומן או צ'ק מזומן. בעניין אשראי, הוא יכול לבקש מחברת האשראי לזכות את הצרכן.
- צ'ק דחוי שלא נפרע או אשראי שלא זוכה – העסק צריך להחזיר את הצ'ק או לבטל את החיוב, בהתאמה.
דמי ביטול עסקה
במקרה של ביטול עסקה, בית העסק יכול לדרוש דמי ביטול, סוג של פיצוי כספי. דמי הביטול הם 5% מערך העסקה והמקסימום הוא 100 ₪.
עם זאת, העסק יכול לדרוש גם עמלת סליקה, אם הדבר נעשה בכרטיס אשראי.
מה לא ניתן להחזיר?
יש מוצרים ושירותים שלא ניתן להחזיר כמו: מוצר שעלה עד 50 שקל, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, הלבשה תחתונה, מוצר לפי דרישות ומידות, תכשיטים יקרים, שירותים שמבוצעים בחו"ל ועוד.